Electrify Everything, Biennale NOVA_XX, Paris, FR (2024), photo: Amélie Bouvier

 

 

9.12.2025
19.00 – 20.00

kex—kunsthalle exnergasse

Eingang B

Electrify Everything

Botanizing the Asphalt

 

Im Rahmen der Ausstellung Botanizing the Asphalt findet die

Live-Performance „Electrify Everything“ von Marjolijn Dijkman und Pom Bouvier-b. statt:

Botanizing the Asphalt

Mit Ana Vaz, Alexandre Estrela, Anna Schachinger, Haig Aivazian, Hugo de Almeida Pinho, Jonathan Uliel Saldanha, Marjolijn Dijkman, Pedro Henriques, Younes Ben Slimane

Kuratiert von Sara Castelo Branco

Das Ausstellungsprojekt Botanizing the Asphalt untersucht die politische Rolle des Lichts in städtischen Nachträumen. In Erkundung der Materialität der Nacht und ihrer sensorischen, normativen und atmosphärischen Aufladung wird das Potenzial des Nächtlichen als gemeinschaftlicher Begegnungsraum angesichts wachsender sozialer, ökologischer und politischer Spannungen herausgearbeitet.

Der Name der Ausstellung ist Walter Benjamins “auf dem Asphalt botanisieren gehen” entlehnt, einem Satzteil in Referenz zu Baudelaire (1938), mit dem er den Habitus des Flaneurs oder der Flaneuse in einer Analogie zu Natur beschreibt, während er/sie sich durch die Straßen bewegt. Die Schau widmet sich demnach auch traumhaften Formen der Meditation über Widerstand, Erinnerung, Identität und Ort – und eröffnet damit einen Diskurs über die zwischen dem Hell und Dunkel eingebetteten Machtverhältnisse, über das Sichtbare und Verborgene, Beobachtende und Beobachtete.

Mit der Unterstützung von DGARTES und Calouste Gulbenkian Foundation sowie Mondriaan Fonds.

The live performance Electrify Everything translates the seductive and captivating magic of demonstrations of the eighteenth-century Enlightenment into a critical exploration of the origins of the units and language used to measure electricity. The field of electricity has been developed, manipulated, and named for three centuries to control and apply it. 

Electrify Everything invites the audience to reflect on the structuring power of electricity and its relation to resources and exploitation. Pom Bouvier-b. and Marjolijn Dijkman use an experimental technique that brings the organicity back into a phenomenon that, by nature, through the displacement of elementary particles of matter, is dynamic and living. Together, they have developed experimental musical tools to play live with electric currents. They will create a sound composition using the electric charge of specific objects and devices as a medium, playing on the variations of magnetic fields. 

The visual contributions by Marjolijn Dijkman are produced with a high-voltage electro-photography technique in which the artist uses a discharge plate made of conductive glass with a tin coating, the same material used in touch screens. By making visible microscopic electrical interactions, electricity becomes an actor, adopting an almost animistic character. Besides these cinematographic images, Dijkman visually explores the language and visual identity of the terminology of electricity.

Jean Katambayi Mukendi wrote a text for the performance based on the language of electricity. The units of electricity create different chapters that explore the history and the current state of energy production in an associative and poetic interpretation of electric terminology. Trained as an electrician, his works are part of a search for solutions to social problems in Congolese society and the country’s depletion of its enormous energy resources. The recorded text is read and performed by François Makanga.

 

Datum

09.12.2025

Uhrzeit

19:00 - 20:00

Veranstaltungsort

WUK
Währingerstraße 59, 1090 Wien

Veranstalter

WUK
Website
https://www.wuk.at/

Nächste Veranstaltung